Intensitet og effektivitet

Effektivitet og intensitivitet er i min bog to ting der følges ad til at opnå en god træning og på længere sigt opnå resultater.

Tænker du eks. over hvor lang tid du bruger på din træning og hvor meget af den tid der rent faktisk er effektiv?

Der er sikkert mange ting du kan gøre anderledes, men her er nogle enkelte spørgsmål du kan stille dig selv…

Hvor lange bliver dine pauser mellem sæt?

Hvor lang tid er du om at gå i gang med næste øvelse?

Snakker du meget?

Har du mobilen fremme mellem hvert sæt?

Bliver du nemt distraheret af andet/andre?

Har du nemt ved at falde i snak og svært ved at komme tilbage?

Presser du dig selv hårdt nok?

Sætter du nok kilo på fra start?

Tænker du for meget over hvor mange repetitioner der er i en øvelse når den skal udføres?

Taber du fokus når det bliver hårdt?

Giver du let op når det bliver hårdt?

Det er egentlig ret enkelt. Hvis ikke intensiteten bliver holdt oppe og du ikke presser dig selv og din muskulatur ud over komfortzonen så er træningen simpelthen ikke effektiv og du får ikke maksimalt resultat ud af det. Jeg ved godt man naturligt begrænses af styrke på et punkt, men der er mange måder hvorpå man kan effektivisere og intensivere sine sessions for både at blive stærkere og større men mere om det i et andet indlæg. Du kan derfor efter en træning godt have en følelse af at den var god, men den var ikke nødvendigvis effektiv og husk, én effektiv træning gør det ikke alene. Vil du have resultater skal der kløes på ikke bare hver gang men hver eneste gang! ??

For lange og for mange pauser sænker intensiteten, og når du at komme helt ned hvor musklerne når at blive kolde for mange gange så vil jeg tænke at det tenderer en spildt træning.

Jeg ved godt at vi nogle gange har brug for bare at kunne “dandere” den lidt, socialisere og lægge knap så meget effort i – det har jeg også til tider – men hvis det optager for mange af træningerne, så er der ikke de store muligheder for forbedring og resultaterne kommer ikke lige frem tættere på.

Med den lille note i baghånden kan det være at du kan finde et sted eller to hvor du kan blive bedre i din træning fremadrettet! ?