Sport og solskin i december…


Watch out! Playitas here I come! 😂😋😝 Puha hvornår har jeg sidst været afsted på rejse?! 🤔 altså ikke rejse med arbejde men sådan retti ferierejse… Hrmmmm det er alligevel nogle år siden, og på det tidspunkt med et andet fokus. Det var før jeg fandt min passion i styrketræningen, og før jeg blev hooked på den for mig helt fantastiske livsstil 😂🙉Nå men hvorom alting er, så er jeg så klar 💪🏻 til en uge med solskin, varme og en masse sport af forskellig slags ✈️👙🌴🏋🏼☀️og i denne uge vil jeg derfor også afvige fra mit nuværende træningsprogram for at deltage i eksisterende aktiviteter, og styrketræning vil blive lagt ind hvor jeg har mulighed for det! 💪🏻

Og hvordan klarer jeg så lige den ifht kost? Jo, altså der er booket halvpension på hotellet og resten klarer jeg selv ☺️ jeg har pakket proteinpulver, havregryn, køkkenvægt, elkedel og de vigtigste af mine kosttilskud, så jeg ikke mangler noget. Selvom det er ferie – læs aktiv ferie 😉 – så kan jeg ikke give 100% slip på min “hverdag” og vil helst at jeg kan spise så meget som muligt i forhold til min kostplan 😈 – det er måske lidt tosset men det er jo en livsstil, og bare det ikke at kunne veje min mad af til to måltider bliver et spændende eksperiment i sig selv 😅🤗

Ud over at få en helt fantastisk ferie, håber jeg selvfølgelig også på at kunne lære af det i forholdet kost kontra aktiviteter 🤓, og derfor har jeg taget min lille røde notes-nørdebog med, så jeg kan lave noter på det jeg vil kalde mit OFFseason eksperiment 1 😊

Hvordan det falder ud vil jeg naturligvis gerne dele med dig efterfølgende 👍🏻📝💯

Ernæring og sundhed


I sidste uge blev jeg kontaktet af en journaliststuderende fra Mediehøjskolen i Århus. Hun var faldet over min instagram, og spurgte om jeg ville svare på nogle spørgsmål omkring ernæring og sundhed som skulle bruges i forbindelse med en kort artikel omkring det at mad bliver en obsession – og jeg tænkte… tja hvorfor ikke 😊
Her er spørgsmål og mine svar:

• Hvad er en sund ernæring for dig? 

Sund ernæring er når mine måltider består af en god sammensætning af proteiner, kulhydrater og fedt så jeg får alt det jeg skal bruge i løbet af en dag på job og i min sport uden at mærke sult. Jeg er hverken kulhydrat eller fedtforskrækket, men spiser meget af begge dele. Masser af grøntsager, kød, sundt fedt og gode kulhydrater er sund ernæring for mig. Hvedebrød, sukker, forarbejdede fødevarer og friturestegt fastfood er i mine øjne ikke sund ernæring, som jeg tager mere og mere afstand til.

• Hvad spiser du mest af? Er der en kostplan du følger?

Jeg følger en kostplan som min coach har givet mig. Den er rimelig basis med mulighed for at skifte ud til alle måltider i både proteiner, kulhydrater og fedt for på den måde at kunne få en rimelig varieret kost, som jeg heller ikke føler bliver triviel.

• Er der nogle ting du undgår at spise?

I hverdagene undgår jeg hvidt brød, sukkersager, kage, fastfood, friturestegt mad, smør … 

• Hvorfor spiser du på den måde du gør?

Jeg spiser på på den måde jeg gør fordi jeg går meget op i min sport og gerne vil have så meget som muligt ud af min træning. Jeg gør det ikke af pligt men fordi jeg har lyst. Jeg er bodyfitnessatlet og vil gerne være eliteatlet så jeg forsøger at holde en så lean offseason som muligt så min diæt ikke skal blive så streng næste gang jeg skal til konkurrence. Der betyder det meget at spise så rent som muligt og ikke fylde alt for meget crap i systemet. Jeg er dog ikke hellig – men når man har spist rent i et stykke tid kan man godt hurtigt mærke kroppens reaktion på “ringere” mad 😊 Især på en diæt op mod konkurrence er det rigtig vigtigt at spise så rent som muligt for at få skåret alt det overskydende fedt og væske fra kroppen. 

• Hvor sunde, synes du, er dine spisevaner?

Jeg ved at mine spisevaner de sidste to år hvor jeg har dyrket sporten har været meget sunde. I denne sæson har jeg holdt meget mere sukker og hvidt brød ude af min kost så jeg er sikker på at mine spisevaner er sunde i mit perspektiv :)

• Hvordan føler du dig når du spiser sundt?

Jeg har det rigtig godt når jeg spiser sundt, og ved at det alt sammen er godt for min krop.

• Føler du dig dårlig (både fysisk og psykisk), når du ikke har overholdet dine spisevaner?

Ja, det kan jeg godt. Hvis vi snakker cheats og jeg spiser crap må jeg ærligt indrømme at jeg får dårlig samvittighed og moralske tømmermænd fordi jeg tænker det ødelægger min form. Men det er vigtigt at huske at kroppen også har brug for noget der er knap så sundt for lige at få et boost. Det kæmper jeg stadig med mentalt. Hvis vi snakker i løbet af en dag hvor jeg ikke lige får mit måltid til tiden, kan jeg nærmest stresse over hvornår jeg så kan få det. Og så skal det bare ske så hurtigt som muligt så jeg føler at jeg kommer tilbage på sporet og kan puste lettet op 😉 man bliver hurtigt vanemenneske.

• Hvor meget tid bruger du cirka på at planlægge, forberede og lave din mad?

Jeg bruger et par timer i løbet af en uge på at foodpreppe. Jeg forbereder for det meste grundtingene om søndagen (steger kød og koger ris/pasta) så det er klar til ugen og så bruger jeg et kvarter ca om aftenen i hverdagene på at lave madkasser og preppe morgenmad, kosttilskud osv så det hele er klar. Det bliver hurtigt en rutine.

• Ville du sige, at du altid spiser det, du har lyst til?

Ja, det gør jeg faktisk. Jeg er nået dertil hvor det er blevet en livsstil for mig så selvom jeg er på kostplan så spiser jeg faktisk det jeg har lyst til på den måde at forstå at der jo er variationens muligheder i planen. Og skulle jeg have lyst til at tage på cafe eller spise mors lasagne så gør jeg da det, men oftest har jeg det bedst med at spise det der er på planen 😉

• Hvor ofte spiser du ”usundt” mad med for eks. højt sukker- eller fedtindhold?

Det gør jeg én gang i ugen hvor det er en del af et større cheat og ellers ikke rigtigt mere…

• Påvirker dine spisevaner dit sociale liv? Hvis ja, hvordan? Har du for eks. nogensinde sagt nej til at spise sammen med venner eller familie, fordi det ville have været imod din ernæring?

Ja det kan godt påvirke det sociale liv når man lever på en kostplan, men alle dem jeg har i min omgangskreds og familie og kollegaer accepterer, at jeg nogle gange – og især på diæt – tager min egen mad med uanset begivenhed og om det er på restaurant eller i hjemmet. Jeg har sjældent sagt nej til at tage del i arrangementer for jeg synes det er vigtigt stadig at kunne være en del af det sociale. Jeg har dog oplevet mentalt at have det svært med at være tilstede i min egen madkasse et par gange til større begivenheder men jeg har aldrig sprunget fra og tænkt f… det, og spist alt muligt andet end det jeg skulle. Folk kan godt synes det er for meget og for fanatisk og forstår det ikke helt, men det vænner man sig lige så stille til. Jeg kalder det dedikation og det er jo mit liv.

• Er det nogle andre erfaringer eller observationer, du har lavet omkring sund ernæring?

Det kan siges ganske kort – Vil man opnå resultater i sin sport så betyder det man spiser sindssygt meget for præstation, energi og udvikling ☺️

Pas på dig selv


Når vi er syge eller har optræk til det, har vi (jeg kan da heller ikke sige mig fri for det…) en tendens til at proppe en masse ekstra kosttilskud i os i håb om at de har en helende effekt bare lige med et knips med fingrene… Den effekt har de færreste dog 😂 Men ikke desto mindre vil jeg stadig give et shoutout til Solhat! det har virkelig hjulpet mig den sidste uges tid og det tog den begyndende halsbetændelse… Jeg er blevet anbefalet alt muligt eks. Pimpinelledråber, c-vitaminer, D-vitaminer, mælkesyrebakterietabletter og en immunforsvarskur…STOP! ⛔️✋🏻😡

Nogle ting kan vi desværre ikke se os fri for at få, men vi kan gøre et forsøg ved at give vores krop all the good stuff i hverdagene frem for crap. Min logik siger mig, at hvis du behandler kroppen godt over tid, vil den takke dig, og det er nok for mig til at holde crap-delen nede. 

Der er mange der lever, hvad jeg kalder et almindeligt 40/60 liv som ikke dyrker sport (40% sundt og 60% usundt), som måske heller ikke har mange sygedage, men hvor risikoen for sygdomme af alskens slags alt andet lige er mere nærtstående end hvis man lever rent 90/10 og passer på sin krop. Og ja det er måske lidt groft skåret, men jeg har selv været der. Der hvor jeg vejede 10-15kg for meget eller 5kg for meget og begge steder var et 40/60 liv hvor den nemme løsning oftest ikke var den bedste løsning, men på det tidspunkt i mit liv var det ikke det der var fokus på. 

Der kan være mange faktorer der spiller ind, og jo! det kan også være hårdt for kroppen at blive presset så meget som den gør i min sport, og netop derfor er det ekstra vigtigt at jeg giver mig selv den opmærksomhed det kræver med en god ren næring 90% af tiden. Jeg spiser af samme grund også ekstra vitaminer og kosttilskud i min hverdag, da en motor der kører i ekstra højt gear skal vedligeholdes ekstra for at holde længe. Og her er hviledage vigtige at fremhæve også. At give sin krop den ro den behøver uanset om den er frisk eller ikke er alpha og omega.

Jeg vil dog til enhver tid hellere ligge på langs fordi jeg har presset kroppen i min sport velvidende jeg har givet den alt den har brug for, frem for at det er fordi jeg har ladet stå til. 

Pas på dig selv ❤️

OFFSEASON here I come 🍁🍂🎃


+ 4kg på 4 uger. Der ikke nogen mavemuskler at se mere, men sådan er det. De kommer igen til næste år 😊 Formen blev godkendt af coach som var meget tilfreds så det var super fedt! I forhold til sidste år på samme tid er jeg ca 5 kilo lettere og jeg ligger endda højere i kcal end jeg nogensinde har gjort 💪🏻

Min planlagte 4-ugers rebound er nu ved at være slut og jeg har det super godt med at være kommet op i vægt på en fornuftig måde denne gang, men ved også at vi lige mangler lidt mere endnu… Der skal nogle flere kilo på arbejdshesten. 

Et af de mentale struggles i øjeblikket er ikke at fokusere for meget på vægten. Og for at hjælpe mig selv har jeg sat min vægt væk, og den kommer kun frem om onsdagen hvor der stadig er rapportering til coach foreløbigt. I sidste forløb blev vægten alt for styrende for min hverdag, og hold nu op så vælter brikkerne altså inde i hovedet, og det er på ingen måde sundt mentalt at veje sig hver dag. Man ender med at tilegne sig noget der meget minder om en spiseforstyrrelse hvor kalorier og cardio bliver de styrende elementer for hvad man kan og ikke kan på dagen. 

Jeg har valgt, og forsøger denne gang, som beskrevet ikke at fokusere på vægten men at bruge spejlet og min coach. Jeg ved hvad der ødelagde formen sidste gang (hvedebrød og sukkersager i stor stil), så det burde ikke være svært at dæmme ned og undgå i store mængder. Jeg er meget opsat på at gøre det rigtigt denne gang og dermed få kørt en god lean sæson.

Et andet struggle er, at jeg på mine cheats fokuserer for meget på kalorier, så jeg arbejder på at tænke indad og finde ro i at det er okay at have en dag hvor kalorierne springer alle rammer, for det er og skal være en del af det at være normal i min OFFseason. Tja… jeg vælger jo selv hvor meget og hvad jeg fylder i hovedet og hvad der skal være plads til … I know … men at tælle kcal og hoppe på vægten dagen efter er et no go i denne sæson for frk. Dyg 😉

#letsgobuildthehellouta2017💪🏻✅

Sund banankage


I går var jeg delme kreativ i køkkenet og fik bagt en sundere version af banankage som er min ynglingskage 🍌🍫Jeg forsøgte at skifte hvedemel, sukker og smør ud med sundere alternativer og jeg ramte rimelig spot on! Den smager stadig mega syndigt og er stadig svampet i konsistensen = MUMS til mullerne 💪🏻😉

Flere har spurgt til opskriften så her er den:

Banankage (sundere version)

4 æg + 1dl æggehvider, 3 bananer, 3 scoop vanilleprotein, 1 plade 70% chokolade, 2 scoop mandelmel, 1 dl havregryn, 1 dl sukrin gold, 1tsk bagepulver, 50g kokosolie (fast form smeltes i mikro ), Vanillepulver og lidt kanel
Bages 40min ca 30min v. alm varme 175 og 10min v. varmluft 175
Velbekomme ❤️

Æggekage med bønner

Ingredienser:

100g edamame bønner, 100g grønne bønner (frost), 200g æggehvide, 1æg, lidt pesto og rugbrød…

Mums det er mad til mullerne og helt perfekt som et morgenmåltid.

Reducér evt mængden af bønner og gør plads til et par skiver tomater. 

Velbekomme ❤️

Presset benpres


Puha jeg kan godt mærke at følelserne engang imellem sidder udenpå når jeg bliver mere og mere presset. Den anden dag var jeg lige ved at sætte mig til at tude i min bentræning fordi det var så pisse f….. hårdt at benpresse, VILLE også bare køre den lige til grænsen vægtmæssigt af hvad jeg reelt kunne pt og det gjorde jeg så… Jeg bliver sku stædig og måtte kæmpe med klump i halsen hele min benpressession… Bagefter var det fedt at have gennemført og overbevist mig selv om at jeg godt kunne men f… under tænkte jeg bare “hvad sker der?!🙄”

Generelt er mange for dårlige til at presse sig selv i sin træning, for lige så snart vi kommer ud af vores komfortzone så begynder det jo at blive hårdt og måske endda gøre ondt, men jeg har lært en meget væsentlig lektie og det er, at det er helt derude at udviklingen kan opnås, så det SKAL gøre ondt! og det SKAL være hårdt! Go hard or go home 😉 

Det er svært at acceptere at blive svagere eller i hvert fald at det bliver hårdere at yde det samme på diæt, men det er en del af gamet og er ikke underligt når kroppen har ligget i underskud så lang tid og været presset på hver eneste træning, og hvis søvnen så også giver lidt problemer er der ikke meget overskud at tage af. Jeg ved det, men denne gang har det ladet vente på sig længe og det er de færreste dage der har været som denne 😊 heldigvis!

Der er ikke mange uger tilbage så det er bare at holde hovedet højt og give den max gas hele vejen 💪🏻☺️

Kernegode boller u. gluten


Inspireret af en opskrift på instagram prøvede jeg den anden dag at eksperimentere lidt med at lave glutenfrie boller med en masse gode kerner og æggehvider. Jeg har ikke selv smagt resultatet endnu, da jeg ikke må spise den slags lige pt. for den kostplan jeg er på, men min søster fik dem med hjem og gav rigtig god feedback 😊 så de skal da helt sikkert prøves på mit morgenbord en dag. 

Dejen blev lavet lidt på slum, men her er den så du kan prøve hvis du har lyst:

1 tsk salt, 2 tsk bagepulver, 1 dl hørfrø, 2 dl solsikkekerner, 1,5 dl sesamkerner, 50g mandelmel, 2 spsk fiberhusk, 1 dl havregryn, 4 æg, 1 dl æggehvider, 2 spsk olivenolie

Dejen røres sammen til en klæg masse som fordeles i passende størrelser på bagepladen. Jeg kom græskarkerner på toppen fordi de smager godt og så ser det bare flot ud på boller ☺️

Bag i ca. 20 min v. 200 grader.

De minder meget om en paleobolle når de skæres over. Og jeg tror umiddelbart at jeg næste gang vil prøve at komme lidt proteinpulver eller speltmel i for at se hvordan de så bliver. 

Velbekomme ❤️

Husker HUSK…

Nu hvor der kun er ganske kort tid til konkurrence og kosten så småt vil stramme til er jeg begyndt at tage HUSK engang i mellem i min havregrød om morgenen og i min aften bcaa i et forsøg på at sikre at tarmsystemet får de fibre der er nødvendige til en god mave det sidste stykke tid👌🏻✅

I princippet får jeg masser af fibre gennem mine bønner og grøntsager, men på det her tidspunkt er det godt at være helgarderet, fordi man langsom bliver mere og mere tør. 

Jeg vil nødig stå med et system igen, som ikke vil makke ret når det skal 😊💪🏻

Cravings op mod konkurrence?


Måske du husker det her 😊… Sidste år havde jeg siiiimpelthen købt så sindssygt meget snolder allerede på dette tidspunkt og især bland-selv. Jeg havde et behov for at købe det, og gjorde det så snart jeg følte for det. Jeg glædede mig til at kunne spise det, og endte også med at have 3kg bland-selv + alt det løse chokolade, proteinbarer, chocolate chip cookies osv osv liggende i min skuffe. Denne gang har jeg noget chokolade liggende fra marts måned og nogle heksehyl (jeg havde glemt jeg havde) så i dag tænkte jeg, “Jeg prøver da lige at tage ud og snuse lidt til hvad der er af sager, som jeg måske kunne have lyst til efter DM” og min eneste tanke, da jeg gik rundt og kiggede var, at jeg sku enten er blevet blød i bolden eller har fået rygrad 💪🏻❤️👏🏻 det eneste søde jeg havde lyst til at købe var en lille snollet 80g mørk chokoladebar som jeg ikke har set på markedet før… ellers brugte jeg mest tid på at kigge på nye müsli/granolamix, nødder, grøntsager og frugt og KØD! 🙈 TJA det er åbenbart ikke kun mullerne der bliver stærkere 💪🏻😋😉

1 2 3 9